In open veld
Josse De Pauw
Gent: B&L, 2021
222 p.
9789463934145 (hardback)

Els Van Steenberghe

In 2020 verruilde Josse De Pauw het podium voor de schrijftafel in zijn huis in de Morvan. Puffend op een bankje met uitzicht op de bergen besloot hij ‘alles’ – zijn jeugd met zijn beste vriend Paard bij de paters, zijn theatertoeren, zijn liefde voor de volkse mens – op te schrijven met een pen die kolder noch poëzie of filosofie schuwt. Het resultaat heet In open veld . Het hoofdpersonage is Pauw. Zijn avontuur start in opa’s rommelkot in het Pajottenland, belandt in het Hiltonhotel van Hongkong en slalomt langs de Italiaanse straathond Chico, de Belgische kokkin van Fidel Castro, een familiefeest in Japan en dolle fratsen in de buurt van podia. Hij schrijft: ‘In het theater kan een mens zich eender wat verbeelden, niemand die het hem verbiedt.’ Behalve een virus. In afwachting van vers theater kan geen virus deze zalige trip down memory lane verprutsen.

Borgerhoff & Lamberigts, 240 blz., 22,99 euro.

Deze Vlaamse acteur en theatermaker (1952) is ook een getalenteerd auteur. Na de bundels 'Werk' (2000) en 'Nog' (2004) is dit de derde literaire proeve van zijn kunnen. In deze autobiografie doet hij in de derde persoon verslag van zijn leven. Alle personages hebben gefictionaliseerde namen. Aldus is dit ook een sleutelroman, waarbij de lezer kan pogen te herleiden wie er wordt beschreven. De auteur is 'Pauw' en in 'Kleine' herkent de lezer regisseur Dominique Deruddere, met wie de auteur de (deels op een verhaal van Charles Bukowski gebaseerde) film 'Crazy Love' maakte. Door zijn verhaal in de derde persoon te vertellen met fictieve namen, schept de auteur afstand voor zijn beschrijving van de inspiratiebronnen uit zijn succesvolle carrière. Hij doet met veel humor en op inspirerende en relativerende wijze verslag van zijn vormende jaren met theatergezelschap Radeis en zijn theatertournees over de hele wereld, en schrijft overtuigend over zijn liefde voor jazz. Saillant detail is dat…Lees verder

Over Josse De Pauw

Josse De Pauw (Asse, 15 maart 1952) is een Vlaams acteur, filmregisseur, theatermaker, auteur en columnist.

Jeugd

Hij is geboren in de gemeente Asse, op de grens van het Pajottenland, woonde er in de Stationsstraat en liep als "externe" school bij de Broeders-Missionarissen van het Heilig Hart te Walfergem. Nadien bouwde hij een bijzondere band op met Brussel. De Pauw studeerde theater aan het Koninklijk Conservatorium te Brussel waar hij onder andere les kreeg van Senne Rouffaer en Leo Dewals.

Werk

Hij was medeoprichter van de theatergroep Radeis (1976) en het kunstenaarscollectief Schaamte, de voorloper van het huidige Kaaitheater, Brussel. De groep Radeis reisde de wereld af met een aantal erg succesvolle woordeloze producties en ontbond zichzelf in 1984. Hij was ook te zien in de film Hector van Stijn Coninx en Urbanus.

In 1999 werd hij huisschrijver (“kunstenaar in residentie”)/th…Lees verder op Wikipedia