The bass rock
Amsterdam: De Bezige Bij, 2021
367 p.
9789403110110 (paperback)

Een koude hand in je nek

Evie Wyld vervlecht drie verhalen over geweld tegen vrouwen. Haar roman werkt als een koude hand die je plots in de nek grijpt.

De vrouwen in Evie Wylds Wij zijn de wolven zijn stevige drinkers. Whisky, gin, de vergetelheid bevindt zich steevast op de bodem van de fles. Het is het verleden dat spookt. Zo heeft Viviane in haar kindertijd een dode vrouw op het strand gevonden, haar lichaamsdelen zaten in een koffer gepropt. 'In de herinnering, die een kinderherinnering is, knippert het oog.' En Ruth werd na de dood van haar broer opgenomen in een sanatorium, alsof rouwen waanzin is.

Geweld tegen vrouwen, daar gaat het in deze roman over. Dat dat van alle tijden is, illustreert Wyld door op ingenieuze wijze drie verhalen te vervlechten.

Viviane reist van Londen naar een desolate plek in Schotland om het familiehuis dat te koop staat leeg te halen. Lamgeslagen door de dood van haar vader dwaalt ze doelloos door het leven. Bijna veertig is ze, haar schoonbroer is een engerd die zich aan haar opdrong, haar huidige flirt appt dat hij weet waar ze woont als ze hem niet meer wil zien na een raar seksin…Lees verder

Vrouwen in een mannenwereld

Evie Wyld bevestigt haar grote talent met een roman over hoe geweld mensenlevens ontwricht.

Je zou kunnen denken dat de Engelse schrijfster Evie Wyld op de #MeToo-trein is gesprongen met haar boek over vrouwen­levens die door mannen uit de sponnen zijn gerukt. Niets is minder waar. Ook haar vorige roman ging over een vrouw die haar weg tracht te vinden in een onfrisse mannenwereld.

Wyld houdt van veelstemmige verhalen, in Wij zijn de wolven volgt ze drie vrouwen. In de eerste verhaallijn klinkt de hartslag van onze tijd. Viviane ziet aan de puntjes op haar telefoonscherm dat haar zus aan het typen is. Ze doet freelance vage klussen, heeft vage dates. Twee jaar geleden is haar vader overleden en de rouw sleept aan. Viviane trekt van Londen naar de kust van Schotland om er het huis van haar overleden grootmoeder op te ruimen.

In de tweede verhaallijn leren we die grootmoeder, Ruth, kennen. Ditmaal vertelt Wyld in de derde persoon wat - opvallend is dat - meer intimiteit oplevert dan Vivianes nerveuze ik-vertelling. Ruth is een Engelse die trouwt met een we…Lees verder

De vrouw met de hamer

Evie Wyld gaat in haar derde roman de toxische mannelijkheid te lijf. Met vereende zusterkracht en een occasionele hamer.

Ondanks de vuurtoren op zijn flank werpt de Bass Rock een donkere schaduw op de Schotse kust. Al op de openingspagina’s van Wij zijn de wolven wordt alle hoop op een kiertje licht gesmoord: de jonge Viviane ontdekt op het strand een koffer waar eerst een paar vingers en daarna een dood oog uit piepen.

Later – ze is ondertussen de veertig gepasseerd – keert ze terug naar het lege huis van haar voorouders, de Hamiltons, om tot rust te komen na een opname in de psychiatrie. Het huis staat te koop en het is hopen op een rijke Amerikaan die een fortuin wil spenderen aan een renovatieproject vlak bij de golfbaan. Tot dan moet ze de koude muren vrijwaren van vocht en verval. Tijdens de lange, in whisky gedrenkte avonden krijgt Viviane gezelschap van de dakloze sekswerker Maggie en – het blijft Schotland – een klein spook dat graag in de hoek van de kamer opduikt.

Ooit heeft Sarah Hamilton in het grote huis gewoond, samen met weduwnaar Peter en h…Lees verder

Pakkende mengeling van familie- en griezelroman van de bekroonde Engels-Australische schrijfster voor de feministische lezer. Ze vertelt soepel over drie vrouwen in verschillende tijdperken die te maken krijgen met gewelddadige mannen, met als decor de Schotse kust voor het rotsachtige eilandje de Bass Rock. De depressieve 40-er Londenaar Viviane is gevraagd het familiehuis aldaar op te ruimen voordat het wordt verkocht. Een tweede verhaallijn vertelt over Ruth die vlak na de Tweede Wereldoorlog in het door een geest bezochte Schotse huis trekt van weduwnaar Peter met zijn twee zoons, maar eigen kinderen wil. De tiener Sarah, ten slotte, die in de vroege 18e eeuw van hekserij wordt beticht en samen met de familie die haar heeft opgenomen vlucht voor haar leven. Vanaf het begin spannend (met een terugkerend hoofdstuk waarin een anonieme vrouw wordt vermoord) en door het leggen van dwarsverbanden (de wicca-prostituee Maggie die zich aan Viviane opdringt lijkt qua karakter nogal op Sarah…Lees verder

De schimmen van wrede mannen

Evie Wylds roman werkt als een koude hand die je plots in de nek grijpt.

De vrouwen in Evie Wylds Wij zijn de wolven zijn stevige drinkers. Whisky, gin; de vergetelheid bevindt zich steevast op de bodem van de fles. Het is het verleden dat spookt, zo heeft Viviane in haar kindertijd een dode vrouw op het strand gevonden, haar lichaamsdelen zaten in een koffer gepropt. "In de herinnering, die een kinderherinnering is, knippert het oog." En Ruth werd na de dood van haar broer gedwongen opgenomen in een sanatorium, alsof rouwen waanzin is.

Geweld tegen vrouwen, daar gaat het in deze roman over. Dat dat van alle tijden is illustreert Wyld door op ingenieuze wijze drie verhalen te vervlechten. Viviane reist van Londen naar een desolate plek in Schotland om het familiehuis dat te koop staat leeg te halen. Lamgeslagen door de dood van haar vader dwaalt ze doelloos door het leven. Bijna veertig is ze, haar schoonbroer is een engerd die zich aan haar opdrong, haar huidige flirt appt dat hij weet waar ze woont als ze hem niet meer wil zien na een raar seks…Lees verder